Flødeboller

Som lovet kommer opskriften på flødeboller her. Kan godt love jer for det er en lækkert lækker sag og den gav mig i hvert fald virkelig meget credit fra pigerne😉 Serverede dem da jeg i weekenden holdt en lille housewarming. Jeg valgte at lave dem med marcipan bund og både lys og mærk chokoladeovertræk.

Man skal bruge:

200 g marcipan

200 g mærk chokolade

200 g lys chokolade

300 g sukker

1 dl vand

1 stang vanilje

5 pasteuriserede æggehvider

Jeg startede med at skære marcipanbundene ud i nogle passende skiver. Så satte jeg dem på en bageplade og bagte dem i 7 min så de blev lidt mere sprøde. Da de var helt afkølet penslede jeg dem med mærk chokolade. Imens de stod og tørrede tog jeg de 5 æggehvider og piskede let skummende i ca 30 sek. Derefter satte jeg vand, sukker og vanilje til at koge for fuldt blus i godt 2 min. Høld det nu direkte over i æggehviderne som nu skal piskes konstant i min 15 min til de er godt stive. (Ja det var så her min el pisker begyndte at lugte brændt og brød sammen efter 2 min, og ja jeg gik i panik og vidste ikke om man kunne lade det stå for at løbe ned og købe en ny el pisker, så endte med at piske skummet med håndkraft i tre kvarter!!! Ja jeg var lidt muggen bagefter).

Du sætter du marcipanbundene på en bageplade og putter skummet i en sprøjtepose (plastikpose) og prøver at lave nogle flotte høje skumtoppe på marcipanbundene. Når du er færdig sætter de flødebollerne i ovnene på 180 grader i 5 min så de bliver lidt fasteret i skummet. Når de så er kommet ud og kølet lidt af overtrak jeg dem først med hvid chokolade og derefter med mærk chokolade og wupti, så har du faktisk lavet dine helt egne flødeboller. Det var egentligt meningen jeg ville ha pyntet dem med lidt hakkede nødder, men midt i stress og kriser glemte jeg det inden chokoladen var stivnet.

Skriv et svar

