Superfood

Superfood er noget man kalder en gruppe af fødevarer der har et særlig højt indhold af næringstoffer. Superfoods er lidt gået hen og blevet en trend som fx Stenalderkosten, og der er aldrig lavet nogle regler for hvad en fødevare skal indeholde for at få betegnelsen superfood, derfor skal man huske på ikke at udelukke en masse andre fødevarer der ikke lige har fået betegnelsen “superfood”. Første gang jeg selv stødte på begrebet superfood var for et par år siden da jeg først begyndte at have problemer med min mave, og derfor begyndte at læse en masse om kost. Kunne sidde flere timer om ugen på biblioteket og læse om kost og ernæring. Synes det er rigtig spændene med superfood, især hvis man har problemer med at få ret meget ned er det jo vigtigt at der er en masse næring i det man får.

Så her kommer en liste med nogle af de fødevarer der kaldes superfood. Man kan med fordel købe frugt og grønt der er frossen da det er noget billigere hvis det ikke er sæson for varen. Frugt og grønt bevarer nemlig vitaminer og mineraler under frysning.

Appelsiner: Hesperetin, der er det største smagstof i appelsinen er blevet påvist at kunne hjælpe til at beskytte mod krædt, infektioner, hjertesygdomme og betændelse. Appelsiner er også spæng fyldt med c-vitaminer der bla er godt for vores imunforsvar. Derudover findes der rigtig meget pektin i appelsiner. Pektin kan sænke kolesterol og kalium. Appelsiner eller grapefrugter spiser jeg stort set hver dag. Spiser denm som mellemmåltid med en halv banan om eftermiddagen, hjælper virkeligt på sukkertrangen.

Avocadoer: Avokadoer er en rigtig god kilde til flere sunde umættede fedtstoffer, masser af kostfibre, vitamin E, og kalium. Avokadoen indeholder også stoffet beta-sitosterol der kan reducere kolesterolet. Frugten beskytter også mod grå stær, hjerte-kar-sygdomme og forebyggelse af prostetakræft. Avokadoer kan klart anbefales til mennesker med mave tarm problemer da den er meget let fordøjelig. Jeg spiser avokado blere gange om ugen, synes det er en skøn ting både på brød eller i salater.

Blåbær: Blåbær er især kedt for dets store indhold af antioxidanter og menes at kunne forhindre unormal cellulær ændringer. Man mener også at blåbær kan virke stimulerende på hjerten, den kan altså hjælpe til at genopbygge og understøtte hjernens evner til at lave interne forbindelser. Du kan jo fx købe en pose med frosne blåbær og have liggende i fryseren, så har du altid til at putte lidt frosne bær på morgenmaden (de smager faktisk rigtig godt frosne da de ikke bliver lige så hårde som iterninger, så de kan godt tygges).

Broccoli: Broccoli er kendt for at være en af de mest nærende fødevarer. I den findes der stoffer som bekæmper kræft, mavesår og hjertesygdomme. Derudover er broccoli en god kilde til beta-caroten og kalium. Jeg bruger især denne grøntsag i salater i stedet for fx iceberg salat hvor der ikke er ret meget næring i.

Chili: Hvis du spiser chili reglmæssigt kan det hjælpe din krop med at kontrollere dit insulinniveau, dette er især godt for overvægtige og deabetikere. Chili har også en gavnlig effekt på fordøjelsen, prosteta- og mavekræft. Personligt er jeg virkelig dårlig til at bruge chili, tror dårligt nok jeg får chili 1 gang om året desværre. Et af mine mål er helt sikkert aat få bare lidt mere chili, det smager jo skønt (dog ikke i for store mængder til mig). Man kunne jo fx starte med at putte en smule i kødsovsen i aften?

Ingefær: Ingefær har i tusindvis af år været kendt som sine medicinske egenskaber. Ingefær indeholder stoffer der kan bekæmpe kræft og hjertesygdomme. Ingefær menes også at kunne bekæmpe betændeæse og stimulere kredsløbet. Jeg er helt personligt ikke særlig vild med smagen af ingefær, men jeg får faktisk en smule ingefær flere gange om ugen. Bruger den når jeg laver juicer. Jeg plejer at købe en ingefærrod, skære den i nogle cm’s tykkelse og opbevare dem i fryseren, så har man altid lidt ingefær ved hånden. Det er også meget nemmere at rive den frosen hvis man bruger den i madlavningen. 
Kakao: Jubii, er det ikke skønt at kakao også er på listen? Godt nok er det ikke Oh Boy! der står, men det er da stadig dejligt. I kakao er der masser af antioxidanter smagsstoffer der kan bidrage til bekæmpelse af hjertesygdomme og kræft. Desuden kan kakao sænke kolesterolet og tilføre en masse antioxidanter til blodet. Du kan fx få kakao ved at spise et stykke mørk chokolade med højt kakao indhold, eller drysse lidt rå kakaopulver ud over din morgen musli.
Mandler: Jeg har altid et stor glas mandler stående på min køkkenhylde. Mandler er en god kilde til proteiner, fibre, mineraler, vitamin E og B2. Der er desuden godt med sund umættet fedtstoffer i mandler. Jeg bruger dem oftest i min morgenmad, men man kan jo også spise dem sammen med lidt rå kakaopulver når man bliver lækkersulten om eftermiddagen.
Olivenolie: I olivenolie er der masser af sunde umættede fedtstoffer og kan reducere risikoen for hjerteanfald. Jeg elsker olivenolie! Steger al min mad i det og putter det flittigt på salater (mm men jeg er også en sucker for oliven)😉

Rødbeder: Rødbeder har altså aldrig været min ting, dden eneste måde jeg får rødbeder ned på er ved at drikke dem som juice. Men rødbeder er faktisk rigtig sunde (og self sundest når de ikke er presset til juice, så man også får fibrene med). Rødbeder har et lavt kalorieindhold og er fyldt med næringsstoffer. De hjælper til at beskytte været arterie vægge, mindsker risikoen for hjertesygdomme og forebygger slagtilfælde. Desuden er de utroligt rige på folinsyre og mineralet kvarts der hjælper kroppen med at udnytte calium, og derved mindsker risikoen for knogle skørhed.

Tomater:Tomater er en rig kilde til C-vitamin, kalium og beta-caroten som alle er vigtige for immunsystemet og hjælper til at holde huden sund. Desuden viser undersøgelser at tomater kan reducere risikoen for mange forskellige former for kræft.
Jeg har det ret blandet med det her begreb superfood. For hvad med alle de 1000 andre fødevarer der er stort set lige så sunde, og på andre områder? Jeg vil klart anbefale folk at sørge for at spise en masse forskelligt frugt og grønt til alle måltider og måsk elige lægge mærke til at det du får mest næring af ikke er bagerens snegle og de hvide flute. Jeg spiser også engang imellem slik og kager og lyst brød, men min regl er sådan set bare at der skal være frugt eller grønt til alle måltider, så skal det nok gå😉

Skriv et svar

