Banan/chokolade-muffins

Lige nu dufter min lejlighed af lækker lækker bag. Her i anledning af den skønne eftermiddagssol der stadig skinner ind ad mit vindue, valgte jeg at lave mit første projekt bag-uden-gluten. Har hørt rygter om at det både er svært at få til at smage godt og at det sjældent vil hæve da gluten er en stor del af det der får dejen til at hæve i fx hvede. Har dog ikke oplevet nogle af problemerne, men måske er det første gangs held😉 Jeg fandt en opskrift på nettet, rettede den lidt til og brugte så bare en glutenfri mel mix jeg har købt i sverige (det kan forresten anbefales at købe glutenfri produkter i sverige da de er noget billigere der og meget større sortiment).

Her kommer opskriften til 5 muffins:

1 æg

75 g sukker

1 tsk vaniljesukker

120 g (glutenfri) mel mix

1 stor tsk bagepulver

75 g smeltet smør

1,5 moden banan

75 g god mørk chokolade

Jeg startede med at piske æg, sukker og vaniljesukker skummende. Derefter kom jeg mel, bagepulver og den grofthakkede chokolade i skålen. Til sidst kom de moste bananer og den smeltede smør i, og der blev rørt godt rundt. Jeg hælte dejen i muffinsforme og bage dem i ca 20 min på 200 grader. Man skal lige være opmærksom på at de her muffins ikke er helt glutenfri da der er smør i, hvis man vil have dem 100 % laktosefri kan man jo benytte kokosolie i stedet for, tror jeg ville give en virkelig lækker smag (må prøves næste gang, fik faktisk købt en god portion kokosolie da jeg var i Sverige her i weekenden).

Skriv et svar

